


Wakker ?
Chinese trommelpot met draakje
Met mijn interpretatie van de oorspronkelijke 17e -eeuwse trommelpot wil ik de kijker uitnodigen tot reflectie op persoonlijke oordelen en identiteit in het licht van machtsverschuivingen tussen Europa en China. Mijn werk roept op tot het ervaren van de gelaagdheden in onszelf en in de wereld aan de hand van de menselijke geschiedenis.
In mijzelf ervaar ik vaak dat ik de gewoonte heb om heel snel oordelend naar dingen te kijken. Ik merk hoe ik daarin geneigd ben om slechts één kant te belichten van de uiterlijke- en ook mijn innerlijke wereld, terwijl altijd alles zich in een groter en complexer geheel bevindt. Met mijn werk wil ik die totaliteit aanspreken.
Wat roept de draak in jou op, wat zie je ?….een zorgzame draak waarin de beschermende rol ten opzichte van de eieren en zichzelf op de voorgrond staat ? ….. een draak die angst en dreiging opwekt en daarmee een gevoel van zelfbescherming ? ….. een mystiek wezen dat ver van jezelf afstaat ? ……… ?
Mijn kunst is een spiegel van mezelf. De draak een metafoor voor het huidige China dat steeds machtiger wordt. Een kracht die de laatste eeuwen door Westerlingen als tegenovergesteld werd ervaren. Wat begon met de VOC die in de 17 e eeuw de handel met China op gang bracht waarmee de mysterieuze slapende draak werd wakker gekust. In die tijd zagen wij onze eigen macht en expansiedrift als vanzelfsprekend. Nu heerst in het Westen een groeiende angst voor overheersing.
De handgeschilderde afbeelding in kobalt blauw refereert naar de drie personen die op de voorgrond bij ‘De Nachtwacht’ staan. Machtige, rijke kooplieden waarvan één het hondenleeuwtje op de originele Chinese trommelpot wakker kust en daarmee de groeiende draak tot leven heeft gewekt. De vogeleieren in de pot symboliseren de aan de natuur toebehorende rijkdom die niemands eigendom is.
Op de kobalt blauwe afbeelding is hetzelfde Chinese vogelbehang geschilderd dat zichtbaar is op de muur in Amelisweerd waarvoor het kunstwerk tentoon gesteld wordt. Het behang met de vele takken met vogels geven mij een gevoel dat relateert naar vroegere generaties. Het versterkt daarmee mijn beleving van verwevenheid in tijd en machtsverhoudingen.
Met mijn werk hoop ik ruimte te openen voor herkenning van de vele gezichten in de draak en in onszelf. Het nobele streven naar ontwikkeling en bescherming maar ook de schaduwzijde van overheersende macht en materialisme.
Met andere woorden hoe wakker zijn we ? Herkennen we in onszelf de zorgende kracht én de valkuil van overheersing, van licht én donker? Kunnen wij het snelle oordeel verleggen naar het zien van de totaliteit en onze verweven innerlijke en uiterlijke wereld ervaren voorbij dat ?